Unikalne style, które rozbudowują znaczenie słowa taniec orientalny! Taniec indyjski (Bollywood tańczony na podstawie tańca kathak), Wirowanie (Sufi, kathak fusion), taniec perski i folklor: tańce irańskie i afgańskie.
N I E D Z I E L A
◇ 13:00-14:15 Folklor irański i afgański (poziom otwarty) z Apsarą Afsanesarą
◇ 14:25-15:55 Taniec perski (poziom otwarty) z Apsarą Afsanesarą
◇ 16:00-17:15 Półklasyczny Bollywood z Magdą Niernsee (poziom otwarty) – podstawy techniki tańca kathak oraz choreografia do piosenki z filmów kostiumowych Bollywood
◇ 17:30-19:00 Sufi kathak/wirowanie: projekt sceniczny (zaaw.) z Magdą Niernsee (wirowanie, wybrane elementy tańca kathak, improwizacja)
ZAPISY: kliknij tu!
Kontakt: info@hamsa.edu.pl
Kopernika 30/319 (przy metrze Nowy Świat) Warszawa
Online (via Zoom + nagrania do obejrzenia)
Taniec PERSKI jest pełen wdzięku, gracji, ze złożoną pracą nóg, z eleganckim ruchem ramion i tułowia. Ma bogatą tradycję i różne odmiany. Odmienna strona tańców orientalnych, prosto jak z Baśni z tysiąca i jednej nocy!U Apsary najczęściej uczymy się perskiego tańca neoklasycznego, który łączy tradycyjne kroki z tańca perskiego, kroki z pozostałych tańców Szlaku Jedwabnego a także wpływy baletu oraz współczesnego zachodniego sposobu interpretacji muzyki. Jest bardzo elegancki, płynny i przestrzenny.
Nie zabraknie jednak tańca do współczesnego popu perskiego, a jeśli będzie mieć ochotę… poznacie tajniki tańca prosto z perskiego dworu – tańca rekonstruowanego z czasów dynastii Kadżarów (XVIII – XX w). To w tym stylu możemy poznać charakterystyczną „perską technikę” w jej najczystszej i najbardziej autentycznej postaci.
FOLKLOR – Tańce regionalne Iranu i Afganistanu
Gratka dla miłośniczek folkloru! Na tych zajęciach będziemy poznawać tańce folklorystyczne różnych części Iranu i Afganistanu. Oba państwa łączy wspólna historia, język a także pewne cechy charakterystyczne techniki tanecznej. Będziemy poznawać Bandari – radosny taniec znad zatoki perskiej, Gilaki – taneczną pantomimę prac związanych z uprawą ryżu znad Morza Kaspijskiego, Qataghani – najpopularniejszy taniec Afganistanu, Leva – taniec Beludżów z pogranicza Iranu, Afganistanu i Pakistanu oraz wiele innych!
Wirowanie to taniec medytacji, wzniosłości i widowiska!
Jest zarówno wyciszającą praktyką własną, jak i może stanowić niezwykle imponujący element choreograficzny. Nauczysz się tej niezwykłej techniki, która pozwoli Ci na obracanie się bez końca – bez zawrotów głowy, a za to z poczuciem wzniosłości i endorfin! W ramach projektu scenicznego łączącego wirowanie i kathak Magda wraz z uczestnikami tworzy spektakle wokół tematów wdzięczności, miłości i tęsknoty.
Kathak to klasyczny taniec indyjski z północy Indii. Jego nazwa wywodzi się od słowa „katha” czyli powieść. Tradycja tego stylu sięga starożytnych Indii, w których wędrowni poeci śpiewem i tańcem opiewali bogi Vishnu i zabawiali publiczność. Później taniec ten uległ wpływom perskim pod panowaniem dynastii Mughal i na stałe zagościł na dworach królewskich. Do dziś łączy elementy hinduistyczne i muzułmańskie. Uważa się także, że kathak ma wspólne korzenie z flamenco.
W tym tańcu można wyróżnić część techniczną i liryczną. Część techniczna to prezentacja kompozycji osadzonych w różnych cyklach rytmicznych (tala) oraz szybkościach (lehera). Tancerz ilustruje rytm szybko zmieniającymi się pozami ciała jednocześnie wytupując dźwięki stopami. Prócz pracy stóp charakterystyczne dla tego stylu są również miękkie ruchy tułowia i rąk oraz szybkie obroty. W części lirycznej tancerz gestami dłoni i ekspresją twarzy opowiada daną historię i tworzy nastrój przedstawianego tematu. Sztuka ta opiera się na zasadach teorii rasa-bhaava, opisanej w traktacie „Natya Śastra”.
W Indiach tańczy się przy każdej możliwej okazji. Ruchem opowiada się o emocjach, wyznaje miłość, mówi o tym co trudne. Dlatego też we wszystkich indyjskich filmach ważną rolę odgrywają teledyski. Słowo Bollywood to połączenie Bo – (jak BOmbaj) i llywood – jak HoLLYWOOD, czyli kinematografii powstającej w największym filmowym centrum Indii – Bombaju. Taniec Bollywood – oznacza choreografie do hitów z filmów i jest tak różnorodny stylistycznie jak i same produkcje filmowe, które są kręcone z ogromnym rozmachem, kreują trendy w modzie i idą z duchem czasu. W pojęciu „taniec Bollywood” mieszczą się zatem przeróżne techniki taneczne od klasycznych tańców Indii, poprzez inspiracje tańcami zachodnimi, czy bliskowschodnimi. Wszystko zależy do piosenki, z którego filmu się tańczy.
Pod kątem techniki możemy wyróżnić:
- tzw Golden Era Bollywood – ze starszych produkcji kostiumowych
- Modern Bollywood – najnowsze piosenki i techniki tańca podpatrzone na Zachodzie, lub je imitujące (jazz, salsa, funky, belly, pop lub ich swobodny mix), ps. uważany przez świat miłośników klasycznych tańców i muzyki Indii za degenarację kulturową…;)
- Semi classical Bollywood – muzyka i techniki taneczne oparte na klasycznych lub tradycyjnych tańcach Indii, takich jak Kathak, Bharatanatyam, Odissi, folk: garba, dandiya. Nawiązujące do Indii tradycyjnych.
- Mujra – muzyka i technika tańca kathak, ale o lekkim zabarwieniu erotycznym, nawiązująca lub imitująca wyobrażenie o tańcu dawnych dworskich kurtyzan – tawaif. Występuje w dość popularnych produkcjach kostiumowych Bollywood opisujących miłosne historie w dawnych epokach.
Cennik (karnety miesięczne):
Karnet (4 lekcje po 75 min. x 55 zł) – 220 zł
Karnet (4 lekcje po 90 min. x 60 zł) – 240 zł
10% zniżki przy zakupie dwóch karnetów
15% zniżki przy zakupie trzech karnetów
20% zniżki przy zakupie czterech i więcej karnetów